
 
 February/March 2011 

 

The Film “Too Hot” for Public TV 
By Cliff Kincaid - Director of AIM Center for Investigative Journalism 

 
As Congress debates federal funding for public TV and radio, Mary Grabar has written a column for Pajamas 

Media about how telling the truth about the Castro regime in Cuba is not an assignment that the Public Broadcasting 

Service (PBS) has wanted to take on. 

She focuses on how Agustin Blazquez, a Cuban exile, ran into a series of roadblocks from PBS and its parent, the 

Corporation for Public Broadcasting (CPB), when he requested funding for films on life under the Castro dictatorship and 

Castro‟s murderous accomplice, Che Guevara. Not only did public TV refuse to fund the anti-communist films, public 

broadcasting would not consider airing them. 

His new documentary, Che: The Other Side of an Icon, also got the label “too hot” for public TV. It is a response 

to what Blazquez calls “the pro-Che propaganda in the popular press.” He explains, “It profiles the life of the man killed 

in Bolivia, as well as „Che,‟ the icon, who lives on today. It presents the real man behind the myth, his legacy and why he 

has become so popular among the youth, revolutionaries and terrorists of the world. It explores the dangers of believing in 

Che‟s carefully constructed fake public image.”  

The film includes interviews with people who worked directly with Che, knew his family in Argentina and 

Havana, and who were knowledgeable about his personal background and philosophy. It documents how Che was not a 

hero, but a sadistic killer.   

Grabar‟s column takes a look at the film and examines how Blazquez faced opposition from public TV to telling 

the truth about Castro‟s communist revolution. She reports, “He learned that grants and prizes for documentaries in his 

series, Covering Cuba, would not be forthcoming. The latest (and seventh), titled Che: The Other Side of an Icon, was 

produced on a budget of $14,000. Only about $4,000 

of that was from a non-profit that he had started himself. He had submitted a more typical budget of $494,000 to CPB-

PBS (Corporation for Public Broadcasting, Public Broadcasting System). Blazquez had no success with the publicly 

supported organization, nor did he with the taxpayer-supported American Film Institute in his other projects. In fact, he 

could not even get an airing on POV (“Point of View”), the program created by PBS specifically for the purpose of airing 

„controversial‟ films.”  

Blazquez provided me with some additional details, saying about the Che film offering, “I mailed the 104-page 

proposal to CPB on Monday, April 2, 2007. On Tuesday, May 8, 2007, John Prizer from CPB called me about 6:35 p.m. 

to notify me that they rejected my project. The next day Prizer talked to my proposal advisor and told him, „PBS won‟t do 

a project like that.‟”  

Grabar describes the interference he gets on college campuses.  “Dead silence is what mostly greeted Blazquez 

when he contacted over 100 campuses for the screening of his first film,” she says. “Subtle impediments in the form of 

last-minute room changes and announcements torn off walls were placed in his path at the two campuses where he did 

manage to get permission to air his documentary.”  



Disgusted by the pro-Castro bias of public TV, Blazquez has some advice, which is pertinent since taxpayer 

funding for public TV and radio is now a big issue on Capitol Hill. “My advice to the American public in general is not to 

donate a penny” to the CPB or PBS, he says, and “to demand all taxpayer funds be denied” to public broadcasting. 

Cliff Kincaid can be contacted at: cliff.kincaid@aim.org. 

 


